POR gra Beethovena, Moniuszkę i Bacewicz – transmisja w radiowej Dwójce

Radiowa Dwójka zaprasza w niedzielę 24 lutego do Studia Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej. W programie kompozycje Grażyny Bacewicz, Ludwiga van Beethovena i Stanisława Moniuszki. Transmisja od godz. 18.00.

Polonez koncertowy A-dur Stanisława Moniuszki otworzył 31 grudnia ub.r. koncert sylwestrowy w Teatrze Wielkim Operze Narodowej – tak zainaugurowano w Warszawie Rok Stanisława Moniuszki. 17 stycznia (w 50. rocznicę śmierci Grażyny Bacewicz) zainaugurowano z kolei Rok Grażyny Bacewicz, a już w najbliższą niedzielę 24 lutego Polonez A-dur Moniuszki otworzy transmitowany przez radiową Dwójkę koncert w Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. – Następnie do Polskiej Orkiestry Radiowej dołączy znakomita francuska skrzypaczka, Geneviève Laurenceau, która wykona partię solową Czwartego Koncertu skrzypcowego Grażyny Bacewicz, a wieczór zwieńczy symfonia Beethovena nazywana przez Ryszarda Wagnera „apoteozą tańca” – ekstatyczna i roztańczona VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena – opowiada Ewa Szczecińska z radiowej Dwójki.

Dlaczego Stanisław Moniuszko – autor dwunastu śpiewników domowych oraz znakomitych oper pozostawił nam tylko kilka drobnych utworów na orkiestrę? To ważne pytanie, a odpowiedź na nie jest prosta: Moniuszko muzykę orkiestrową musiałby pisać do szuflady – nie dysponował w Wilnie wystarczająco dobrym zespołem. – Fagotu ani zapachu, oboi jeden, a drugi klarnet tak sfałszowany, że wolałbym raczej żeby wcale nie egzystował – tak w marcu 1851 roku pisał zrozpaczony kompozytor do krytyka muzycznego, Józefa Sikorskiego. – Z orkiestrowej muzyki Stanisława Moniuszki nie mamy zatem ani symfonii, ani koncertów, jedynie kilka drobiazgów – wśród nich słynną uwerturę fantastyczną Bajka (ok. 1848 r.), oraz tańce na orkiestrę skomponowane w latach sześćdziesiątych XIX wieku, już w Warszawie, gdzie po sukcesie „Halki” objął Moniuszko stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Teatrze Wielkim – dodaje Ewa Szczecińska.

IV Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz z 1951 r. był z kolei ostatnim z siedmiu koncertów kompozytorki, który wykonała osobiście – po raz pierwszy w Krakowie, 21 lutego 1952 r., z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Bohdana Wodiczki. Stefan Kisielewski po premierze Koncertu zachwycał się nowym utworem starszej koleżanki, podkreślał w „Tygodniku Powszechnym”: jednolitość stylistyczną oraz dominujące nad całością skrzypce doskonale i wszechstronnie wyzyskane.

W niedzielę 24 lutego partię solową w tym utworze wykona francuska skrzypacza Geneviève Laurenceau Chętnie współpracuje ona z kompozytorami (m.in. z Bruno Mantovanim i Philippem Hursantem), a w niedzielę dołączy do grona skrzypków, którzy mają w repertuarze znakomity IV koncert skrzypcowy Bacewicz.

Program: Stanisław Moniuszko – Polonez koncertowy A-dur; Grażyna Bacewicz – V Koncert skrzypcowy; Ludwig van Beethoven VII – Symfonia A-dur op. 92; wyk. Geneviève Laurenceau – skrzypce, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Michał Klauza.

Transmisja w niedzielę 24 lutego w audycji Ewy Szczecińskiej „Filharmonia Dwójki” w godz. 18.00-20.00. W przerwie rozmowa Moniki Zając z Geneviève Laurenceau i Michałem Klauzą.

Źródło: Polskie Radio

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *